ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

«Մարդու մեջ չկա հավատ կյանքի հանդեպ, սրանից են գալիս մեր բոլոր անհաջողությունները»

«Մարդու մեջ չկա հավատ կյանքի հանդեպ, սրանից են  գալիս մեր բոլոր անհաջողությունները»
11.02.2016 | 12:00

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրող, հրապարակախոս, «Գարուն» ամսագրի գլխավոր խմբագիր ՎԱՐՈՒԺԱՆ ԱՅՎԱԶՅԱՆԸ: Նրա հետ զրուցում ենք իր գրականության, հրապարակախոսության այսօրվա հիմնախնդիրների, ինչպես և «Գարուն» ամսագրի վիճակի մասին:
Ընթերցողին տեղեկացնենք, որ լույս է տեսել գրողի հերթական գիրքը` «Պատմություն մեծն Կովկասի» վեպը, որում արժեքավոր պատմական տեղեկություններ կան մեր արմատների, մեր այսօրը պայմանավորած բազմադարյա իրողությունների վերաբերյալ:

«ԳԱՐՈՒՆՆՆ» ԷԼԻ ՆՈՒՅՆՆ Է, ՆՈՒՅՆԻՍԿ ԱՎԵԼԻ ԼԱՎԸ»


-Վարուժան, «Գարուն» ամսագիրը խորհրդային կաղապարված տարիներին, երբ կային գաղափարախոսական ճնշում, այլևայլ արգելանքներ, իսկական գարնանային, թարմ շունչ էր հաղորդում մեր կյանքին, մեր գրական միջավայրին: Իր համարձակ խոսքով, իր գեղարվեստորեն բարձրարժեք նյութերով ձևավորում էր հիրավի մշակութային դաշտ Հայաստանում: Այսօր, երբ մենք անկախ պետություն ենք և գոնե բարձրաձայն հայտարարվում է, թե չկա խոսքի, մտքի անազատություն, թե ամեն բանի մասին կարելի է համարձակ խոսել ու գրել, ինչո՞ւ «Գարունն» առաջվա նման պահանջված ու սպասված չէ: Գուցե բացախոսության, ազատամտության համար այլընտրանքային հարթակների առկայությո՞ւնն է պատճառը:
-Պարզապես ազատություն կոչվածն այնքան մեծ բան է, որ մենք դրա սահմանները չենք պատկերացնում: Ավագ սերունդը դա պատկերացնում է, այսօրվա սերունդը չի պատկերացնում: Ազատությունը նրանց համար ոչ թե փոքր է, այլ մեծ: Դա նույնն է, որ մեծ կոշիկ հագնես: Այդպիսին է այսօր ազատությունը: Սա է պատճառը, որ այսօր այլ կերպ են ընկալում «Գարունը»: «Գարունն» էլի նույնն է, նույնիսկ ավելի լավը, իհարկե: Պարզապես բարդացել են որոշ հարցեր: Առաջին խնդիրը ոչ լիարժեք ֆինանսավորումն է, որ շատ է խանգարում մեր գործին: Ես մի կերպ գլուխ եմ հանում այս իրավիճակում: Իսկ դա, իհարկե, հաճելի բան չէ: Պետք է կարողանալ այս ժամանակի, այս օրվա մեջ գրել համարձակ: Բայց չեն կարողանում, որովհետև այսօրվա գրողները նախկին գիրը չգիտեն, չեն կարդացել:
-Ի՞նչ սկզբունքով եք ընտրում «Գարունում» տպագրվող նյութերն այսօր:
-Եթե ներկայացվող նյութում աշխարհընկալումն ընդարձակ է, լավ է, եթե նեղ է, վատ է: Կարճ` այսպես կպատասխանեմ:
-Լինո՞ւմ են նյութեր, որ մերժվում են:
-Այո՛, իհարկե: Թեև նյութի պակաս, իրոք, կա, բայց վատ նյութերը ես մերժում եմ:
-Այսօր շատերն են ասում, որ «Գարուն» ամսագրի խմբագրությունը դարձել է մարդ-խմբագրություն, դա բացառապես Վարուժան Այվազյանի ամսագիրն է: Ինչո՞ւ:
-ՈՒրիշ մարդ չկա, որովհետև փող չկա, աշխատավարձ վճարելու հնարավորություն չկա: Դրա համար էլ ամեն բան մենակ եմ անում և այսպիսի ամսագիր եմ տպագրում: Այսօր կան խմբագրություններ, պարբերականներ, որ տասնյակ աշխատակիցներ ունեն, քարտուղարուհիներ ու տեխնիկական աշխատողներ: Նրանց ֆինանսավորումն այդ հնարավորությունը տալիս է, թեև նրանք իրենց բովանդակությամբ չեն կարող համեմատվել «Գարունի» հետ, դրանց մեծ մասը դատարկ բան է: Իսկ «Գարունին» տրամադրվում է տարեկան ընդամենը մեկ միլիոն դրամ, և այդ գումարով կարողանում ենք անել տարին վեց համար:

«ԱՐԴԵՆ ԵՐԵՔ ՏԱՐԻ Է, ՈՐ ՍՊԱՍՈՒՄ ԵՄ ՎԵՊԻՍ ԵՎ ԸՆԹԵՐՑՈՂԻ ՀԱՆԴԻՊՄԱՆԸ»


-Ինձ համար` որպես ընթերցողի, Վարուժան Այվազյանի գրականությունը բաժանվում է երկու շրջանի` մինչև «Ճանճի ամիսը» վեպը և դրանից հետո եղած գրականության: Իմ զգացողությունները մի փոքր բացահայտեմ. երբ կարդում էի «Ճանճի ամիսը», թվում էր, թե որևէ հզոր ցնցում, կատակլիզմային իրավիճակ չի ներկայացվում Ձեր պատումաշարում, բայց հանկարծ զարմանքով նկատում էի, որ աչքերիցս արցունք է հոսում: Դա իմ ընկալմամբ բեկումնային գործ էր Ձեր ստեղծագործական կյանքում: Դուք ինչպե՞ս եք այդ վեպին վերաբերվում` իբրև հեղինակ:
-Շատ հաճելի է ինձ համար լսել Ձեր կարծիքը: Եվ ես էլ այն հավանում եմ, բայց այսօր ցանկանում եմ վեպի մեջ ինչ-որ բաներ փոխել, վերամշակել: «Ճանճի ամիսը» վեպում մի պատմություն է ներկայացված, որը պատմում Է վեց մարդ: Ես որոշակի խմբագրումներ եմ պատրաստվում անելու այդ պատումների մեջ, բայց տեսնենք` կլինի՞ ժամանակ: Եթե ի վիճակի լինեմ, առողջությունս ների, ընթերցողին կներկայացնեմ նոր «Ճանճի ամիսը»: Իսկ եթե չստացվի, խնդրեմ, թող կարդան վերջին` «Պատմություն մեծն Կովկասի» վեպս:
-Ի՞նչի մասին է այդ վեպը:
-Վեպն Աղվանքի մասին է: Գրքի կազմի հետևամասում Աղվանքի քարտեզն է տպագրված: Մարդիկ Աղվանքի տեղը չգիտեն, գաղափար չունեն, թե ինչ երկիր է եղել, ինչ անցյալ է ունեցել, ամեն ինչ խառնում են իրար, հիմար-հիմար դուրս են տալիս: Ես փորձել եմ լույս սփռել շատ հարցերի վրա, մասնավորապես նշել, որ Աղվանքն ունեցել է իր տարածքում մի փոքր կտոր, որը կոչվում էր Ղարաբաղ: Փոքր, բայց հզոր երկիր էր այն: Նաև` շատ սնոտիապաշտ, քանի որ շատ աղանդներ կային այն ժամանակ, ինչպես որ կան հիմա: Բայց ամենահզորը քրիստոնեությունն էր: Վեպս այն մասին է, թե ինչպես քրիստոնեությունը հաղթեց բոլոր հավատքներին ու հաստատվեց իբրև գերակա կրոն: Վեպում աստվածաբանական մտորումներ են տեղ գտել: Վեպն ընդգրկում է 5-7-րդ դարերի ժամանակահատվածը: Դա բազում խնդիրներ ունեցող ժամանակահատված էր: Խնդիրները ոչ միայն կրոնական էին, այլև վերաբերում էին դրսի աշխարհի հետ ունեցած հարաբերություններին: Մեծ կոնֆլիկտ կար ներքին և արտաքին դաշտում: Հատկապես բարդ հարաբերություններ էին ձևավորված հոների հետ: Նրանց մոտ պատգամավորություն են ուղարկել հայերը, հայերին հոները շատ լավ են ընդունել, արդյունքում հոների մոտ ևս տարածվել է քրիստոնեությունը: Չպատմեմ ամբողջ վեպի սյուժեն, մանավանդ որ շատ խճողված սյուժե է: Թող մարդիկ կարդան ու պատկերացում կազմեն վեպիս մասին:
-Այսօրվա ընթերցողից ի՞նչ եք ակնկալում: Կկարողանա՞ն ընկալել, հասկանալ Ձեր վեպն այնպես, ինչպես Դուք կցանկանայիք:
-Կարծում եմ` այո՛: Արդեն երեք տարի է, որ սպասում եմ վեպիս և ընթերցողի հանդիպմանը, սպասում եմ, որ ընթերցողը ծանոթանա վեպիս ու ընդունի այն: Հույս ունեմ, որ սպասելիքներս կարդարանան: Մանավանդ որ վեպում արծարծվում եմ պատմական այնպիսի հարցեր, որոնք այսօր հուզում են մարդկանց:

«ԲԱՐԴ Է ԱՍԵԼ, ԹԵ ՈՎ ԻՆՉՊԵՍ Է ԸՆԴՈՒՆՈՒՄ ԱՇԽԱՐՀԸ, ԱՍՏԾՈՒՆ, ԿՅԱՆՔԸ»


-Վերջին շրջանում հայ գրականությունը թանկ կորուստներ ունեցավ: Կարճ մի ժամանակահատվածում կյանքից հեռացան Լևոն Խեչոյանը, Վահան Վարդանյանը, Վրեժ Իսրայելյանը, Հրաչյա Բեյլերյանը, Ռոմիկ Սարդարյանը: Թող ներեն ինձ այն մարդիկ, ում անունները հիմա մոռացա: Գրողի ծնունդը, ըստ իս, նախասահմանված է Աստծու կողմից, նրանք այս աշխարհ են գալիս արդեն որոշակի դրոշմ ու առաքելություն իրենց վրա առած: Իսկ ինչպե՞ս է մահվան պարագայում, ըստ Ձեզ: Նրանց մահը, հեռացումն այս աշխարհից նո՞ւյնպես ի վերուստ կառավարվող երևույթ է:
-Նրանք, որոնց անունները հիշատակեցիք, իմ ընկերներն էին: Նրանց և նրանց նմանների ծնունդն իսկապես աստվածային է: Իսկ թե ինչ կերպ է կանխորոշվում նրանց մահը, չեմ կարող ասել: Շատ բան է կախված նրանից, թե մարդն ինչպես է ապրում իրեն տրված կյանքը: Մարդիկ կան, որ առողջ ապրելակերպ են վարում, ինչպես, օրինակ, սպորտսմենները: Այդպիսի մարդիկ ավելի առողջ են լինում, քան, օրինակ, ես: Ես ապրում եմ խենեշ կյանքով, մեկ ուրիշը` ոչ: Աստված այստեղ գործ չունի: Մարդուն տրված է իր կյանքը տնօրինելու հնարավորությունը: Թե ինչպե՞ս նա կտնօրինի այն, իրենից է կախված: Բայց մենք դա չենք գիտակցում: Մենք տգետ ենք: Կյանքը, ինչպես գետնի վրա է, այնպես էլ անդենական աշխարհում է: Եվ մարդիկ ցանկանում են իմանալ անդենական աշխարհի մասին: Դա է պատճառը, որ անվերջ պատմություններ են հորինում այդ աշխարհի մասին: Սրանից էլ ծնվում են տարբեր աղանդներ: Բարդ է ասել, թե ով ինչպես է ընդունում աշխարհը, Աստծուն, կյանքը:

«ԿՅԱՆՔՆ ԱՅԼ ԲԱՆ Է, ԱՎԵԼԻ ԽՈՐ ԲԱՆ, ՔԱՆ ՄԵՐԿ ՓԱՍՏԵՐԸ»


-Խորհրդային տարիներին հրապարակախոսությունը լուրջ գործ էր: Հրապարակախոսը և՛ համարձակ պետք է լիներ, և՛ շատ ճկուն, որպեսզի համատարած սահմանափակումների պարագայում իր ցանկացած ասելիքը տեղ հասցներ տողատակերի, այլասացությունների միջոցով: Այսօր հրապարակախոս կարող է լինել ամեն ոք: Շարքային քաղաքացին անգամ գտնում է իր խոսափողը, իր տեսախցիկն ու բարձրաձայնում մտքովն անցածը: Այս պարագայում ի՞նչ ունի անելու պրոֆեսիոնալ հրապարակախոսը:
-Շատ դժվար հարց է, շատ: Օրինակ` մեր լուսահոգի Վարդգես Պետրոսյանը նախ և առաջ հրապարակախոս էր: Շատ բան էր կախված ոչ միայն նրանից, թե ինչ նյութեր էր տպագրում նա, այլև ինչպես էր մտածում այդ նյութերը գրելիս կամ ընտրելիս: Ես ինձ հրապարակախոս չեմ համարում, ես գրող եմ, և դժգոհ եմ ինձնից այդ իմաստով: Իսկ Վարդգեսը հրապարակախոս էր և այդ ժանրը կարողանում էր պահել բարձունքի վրա: Նա կյանքում առկա խնդիրները առաջ էր քաշում շատ ցցուն կերպով: Դա հուզում էր մարդկանց, արձագանքներ էին լինում: Այսօր խոսքը դարձել է զրո, արժեք չունի: Ով ինչի մասին ասես խոսում է: Եվ ինչպես անարժեք խոսում են, այդպես էլ այն ընկալվում է մարդկանց, հասարակության կողմից:
-Այսինքն` կարո՞ղ ենք ասել, որ այսօր հրապարակախոսությունը` որպես գրական ժանր, ակտուալ չէ:
-Իհարկե ակտուալ չէ: Բայց դրա պահանջը շատ կա: Պարզապես չկան մարդիկ, որ կարողանան համարձակ խոսել: Մարդը պիտի լինի համարձակ, ինքն իրենից վեր: Եթե այդպիսին չեղավ, չի կարող հրապարակախոսությամբ զբաղվել` այդ բառի բարձր իմաստով:
-Գրողն ունի իր հետաքրքրությունների դաշտը, ներշնչանքի իր աղբյուրը, այն ստեղծագործական հունը, որով նախընտրում է քայլել: Ժամանակը, բեկումնային իրադարձությունները կարո՞ղ են փոխել գրողի ասելիքը, նրան դնել այլ ընթացքի մեջ:
-Ինձ թվում է, որ ինչ էլ պատահեր, ես կգրեի այն, ինչ գրում եմ այսօր:
-Հայոց ցեղասպանության հարյուրամյակի շեմին ենք, արցախյան հերոսամարտից ավելի քան քսան տարի է անցել, բայց մենք արդարացի դժգոհությամբ արձանագրում ենք, որ չի գրվել գլուխգործոցային մի գրական երկ, չի նկարահանվել համամարդկային հնչողությամբ մի ֆիլմ այդ պատմական փաստերը գեղարվեստորեն վավերացնելու համար: Ինչո՞ւ:
-Գրականության մասին կարող եմ ասել: Գրողի ռիսկը փոքր է, շատ փոքր` նման գործ գրելու համար: Դրանք մեծ, ահռելի թեմաներ են: Եվ երբ գրում ես այդ մասին` առանց բավարար ռիսկի, առանց բավարար ուժի, դա դառնում է էժան, աննշան մի բան: Միայն ցցուն փաստերով զինված լինելն այս դեպքում բավարար չէ, ինչպես թվում է այս թեմաներով գրող մարդկանց: Կյանքն այլ բան է, ավելի խոր բան, քան մերկ փաստերը: Հիմա ես նոր գիրք եմ գրում` «Համեմատական կենսագրություններ» վերնագրով: Այդ գրքով փորձում եմ հասկացնել, թե ինչ է աշխարհը, ինչացու են մարդիկ: Դա շատ էական բան է, իմ կարծիքով:
-Ի՞նչ ունեք ասելու մեր ընթերցողին:
-Միայն լավն եմ ցանկանում ասել: Թող ունենան կամք, որ ամենակարևորն է, և տենչան լավին: Գտնեն լավը, հայթայթեն: Հին աշխարհում կար հեքիաթների ժանր: Հեքիաթները շատ լավ բան են: Այսօր «խելոքներ» են ի հայտ եկել, որոնք, իբր թե, ամեն բան բացահայտում են, պատճառաբանում: Բայց հեքիաթները, խոսքը իրական են, ես հավատում եմ դրանց: Պետք է հավատալ խոսքին և գրել, գրել համարձակ, խորունկ: Ես չեմ ընդունում, երբ գրողը դառնում է իր իսկ հերոսը: Դա սխալ է: Գրողը պիտի վերապրի իր գրածը: Պիտի համարձակվի միտք արտահայտել և իմանալ, թե այդ մտքից հետո որն է լինելու հաջորդ միտքը: Գրողը պիտի ցույց տա, թե ինչպես է ինքն ապրում իրականությունը: Այսօր մարդը դարձել է ճանճ: Այսօր մենք ունե՞նք մարդու մասին այն պատկերացումը, ինչ ունեցել են հինգերորդ դարում մեր, չասեմ, պատմիչները, գրագետները: Ո՛չ, իհարկե: Շատ կարևոր է մարդու վարքը: Իսկ այսօր վարքը դարձել է հիմարություն, ավելորդ բան: Երեխան գնում է դպրոց, որ ի՞նչ: Սկսվել է նոր ուսումնական տարին, և ի՞նչ: Կարևորը երեխայի համար պայուսակն է, գրիչը և նվերները: Դպրոց գնացող երեխան նվեր է տենչում միանգամից: Ինչի՞ համար է այդ նվերը: Ոչ թե գիտելիք են տենչում, դպրոց գնալով, այլ նվեր: Այս մտածողությունը, որ նստած է մեր մեջ, քանդում է մեր կյանքը, մեր գիրը: Մարդու մեջ չկա հավատ կյանքի հանդեպ: Եվ սրանից են գալիս մեր բոլոր անհաջողությունները:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2685

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ